Trends en ontwikkelingen

Trends en ontwikkelingen

Regelmatig wordt er teruggeblikt op de trends en ontwikkelingen binnen de voedingsmiddelenindustrie. Dit geeft namelijk een beeld van de huidige omstandigheden en de verwachtingen voor de toekomst. De voedingsbranche is nog steeds volop in ontwikkeling. Consumentverwachtingen beïnvloeden deze branche, evenals automatisering en praktijkervaringen.

Trends

De groeiende vraag naar gezond en veilig eten is terug te zien in de foodbranche. Daarnaast willen consumentenproducten met minder toevoegingen en/of E-nummers. Ook is de afkomst van voedingsmiddelen voor klanten van belang.

De zorgvuldige consument
Consumenten verwachten dat er eerlijke voedingsmiddelen worden verkocht, zoals biologische producten, maar ook dat de afkomst en productielocatie van het product duidelijk is. Op social media komt er veel voorbij over gezonde producten. Iedere week lijkt er weer een nieuwe voedseltrend te zijn. Bij al het bovenstaande speelt voedselveiligheid een belangrijke rol. Voedselveilige, lekkere en gezonde producten houden de consument bezig, de voedingsmiddelenindustrie speelt hier op in.

Productontwikkeling
Veranderende consumentenbehoeften vragen om aandacht voor productontwikkeling. Ook nieuw ontwikkelde producten moeten voedselveilig zijn, waardoor er meer werk ligt binnen organisaties voor kwaliteitsmedewerkers en/of -managers. Daardoor verandert tegelijkertijd de rol van kwaliteitsmedewerkers een managers; van hen wordt een grotere betrokkenheid verwacht.

Transparantie in de keten
Consumenten willen vandaag de dag weten waar voedingsmiddelen vandaan komen. Dit vraagt om grotere transparantie in de levensmiddelenketen. Voor de voedingsmiddelenindustrie is er dus werk aan de winkel.

Onaangekondigde audit
Zowel consumenten als de overheid en retail hebben steeds hogere eisen op het gebied van voedselveiligheid en gaan hier strenger op controleren. Om dit te kunnen beheersen gaan onverwachte audits bij voedingsmiddelenbedrijven een steeds grotere rol spelen. Momenteel is het zo dat steeds meer klanten, met name retailers, eisen dat een bedrijf onverwacht wordt geaudit.

Ontwikkelingen

Naast de trends in de voedingsmiddelenindustrie zijn er ook ontwikkelingen in de foodbranche. Deze ontwikkelingen komen tot stand doordat de technologie steeds beter wordt en door ervaringen uit de praktijk.

Automatisering
In vakbladen en nieuwsbrieven komen regelmatig artikelen voorbij over toenemende automatisering. Bijvoorbeeld in de vorm van machines in de productie die het werk van personeel vervangen, maar ook digitalisering van het kwaliteitssysteem. Zo merkt men op de werkvloer dat, met name het productiepersoneel het invullen van papieren formulieren als minder prettig ervaart. Bovenstaande heeft als gevolg voor de kwaliteitsmedewerker en/of -manager dat de digitalisering toeneemt. Dat houdt in dat kleine menselijke fouten waarschijnlijk zullen verdwijnen. Om dit goed uit te voeren, moet de digitalisering bij de wensen en behoeften van het bedrijf aansluiten. Digitalisering moet daarom niet alleen werkbaar zijn voor de afdeling kwaliteit, maar ook voor de andere afdelingen.

Voedselfraude
Begin 2013 werd Nederland voor het eerst opgeschikt door een vleesschandaal. Hierbij werd paardenvlees verwerkt en verkocht als rundvlees. Sindsdien komen er steeds meer voedselfraudezaken aan het licht. Momenteel is het bij veel voedingsmiddelen nog lastig om te achterhalen of er fraude gepleegd is.

MEER BERICHTEN

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke Cookie Services.


In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services